суббота, 20 июля 2013 г.

ათ მცნებაზე









უფალმა ყოველი დროის ადამიანებს მარადიული მცნებები მისცა, იგი კაცობრიობას მოსე წინასწარმეტყველის მეშვეობით მიეცა, მას კი უშუალოდ ღვთისგან გადაეცა. მას შემდეგ ეს მცნებები სავალდებულო გახდა ყოველი ადამიანისათვის. ამიტომ ბუნებრივია, რომ ამ მცნებების სიძველე არ ნიშნავს, რომ ისინი მოძველდა. ეს მცნებები მარადიულია. როგორც საუკუნეების წინ იყო ამ მცნებების ყოველი სიტყვა შესასრულებელი, მისაღები და აუცილებლად გასათვალისწინებელი, ასევე დღესაც და მარადჟამს მომავალშიც. ათივე მცნება მარადიული მცნებაა, რომლებიც მარადიულად არის შესასრულებელი და ყოველმა ადამიანმა აუცილებლად უნდა დაიცვას. ბუნებრივია, თითოეულმა ქრისტიანმა კარგად უნდა იცოდეს ყოველი მცნების აზრი და არსი. მიუხედავად იმისა, რომ უფლის განკაცების შემდეგ უფალმა ახალი აღთქმის მოძღვრება მოიტანა, ეს არ ნიშნავს, რომ მან მოსეს ათი მცნება გააუქმა. ათი მცნება უფლის ქადაგებით არ გაუქმებულა, პირიქით, იგი უფრო განმტკიცდა, კაცობრიობას სახარებისეულად კიდევ უფრო ნათლად განემარტა. სწორედ ეს ათი მცნება ყოველი ქრისტიანისათვის სავალდებულოა. ამიტომ ჩვენ თითოეული ამ მცნების აზრი და მნიშვნელობა უნდა ვიცოდეთ. - See more at: http://www.orthodoxy.ge/sakhli/10mtsneba.htm#sthash.KujJ4RGo.dpuf
Основы Христианства - Обстоятельства возникновения Десяти Заповедей
უფალმა ყოველი დროის ადამიანებს მარადიული მცნებები მისცა, იგი კაცობრიობას მოსე წინასწარმეტყველის მეშვეობით მიეცა, მას კი უშუალოდ ღვთისგან გადაეცა. მას შემდეგ ეს მცნებები სავალდებულო გახდა ყოველი ადამიანისათვის. ამიტომ ბუნებრივია, რომ ამ მცნებების სიძველე არ ნიშნავს, რომ ისინი მოძველდა. ეს მცნებები მარადიულია. როგორც საუკუნეების წინ იყო ამ მცნებების ყოველი სიტყვა შესასრულებელი, მისაღები და აუცილებლად გასათვალისწინებელი, ასევე დღესაც და მარადჟამს მომავალშიც. ათივე მცნება მარადიული მცნებაა, რომლებიც მარადიულად არის შესასრულებელი და ყოველმა ადამიანმა აუცილებლად უნდა დაიცვას. ბუნებრივია, თითოეულმა ქრისტიანმა კარგად უნდა იცოდეს ყოველი მცნების აზრი და არსი. მიუხედავად იმისა, რომ უფლის განკაცების შემდეგ უფალმა ახალი აღთქმის მოძღვრება მოიტანა, ეს არ ნიშნავს, რომ მან მოსეს ათი მცნება გააუქმა. ათი მცნება უფლის ქადაგებით არ გაუქმებულა, პირიქით, იგი უფრო განმტკიცდა, კაცობრიობას სახარებისეულად კიდევ უფრო ნათლად განემარტა. სწორედ ეს ათი მცნება ყოველი ქრისტიანისათვის სავალდებულოა. ამიტომ ჩვენ თითოეული ამ მცნების აზრი და მნიშვნელობა უნდა ვიცოდეთ. - See more at: http://www.orthodoxy.ge/sakhli/10mtsneba.htm#sthash.KujJ4RGo.dpuf


ჯერ ვიკიპედია

ათი მცნება — ათი უმთავრესი კანონი (წესი), რომელიც ძველი აღთქმის ხუთწიგნეულის თანახმად თავად ღმერთმა მისცა მოსე წინასწარმეტყველს სინის მთაზე (ძველი აღთქმა, გამოსვლაჲ , 19:10-25).

ბიბლიის ქართული კანონიკური ტექსტის თანახმად

  • მცნება პირველი: მე ვარ უფალი ღმერთი შენი, და არა იყვნენ შენდა ღმერთნი უცხონი, ჩემსა გარეშე.
  • მცნება მეორე: არა ჰქმნე თავისა შენისა კერპნი, არცა ყოვლადვე მსგავსნი, რაოდენი არს ცათა შინა ზე, და რაოდენი არს ქუეყანასა ზედა ქუე, და რაოდენი არს წყალთა შინა ქუეშე ქუეყანისა: არა თაყუანი-სცე მათ, არცა მსახურებდე მათ.
  • მცნება მესამე: არა მოიღო სახელი უფლისა ღმრთისა შენისაჲ ამაოსა ზედა.
  • მცნება მეოთხე: მოიჴსენე დღჱ იგი შაბათი და წმიდა-ჰყავ იგი: ექვს დღე იქმოდე, და ჰქმნე მათ შინა ყოველივე საქმჱ შენი, ხოლო დღჱ იგი მეშჳიდჱ, შაბათი არს უფლისა ღმრთისა შენისაჲ.
  • მცნება მეხუთე: პატივ-ეც მამასა შენსა და დედასა შენსა, რაჲთა კეთილი გეყოს შენ და დღეგრძელ იყვნე ქუეყანასა ზედა.
  • მცნება მეექვსე: არა კაც-ჰკლა.
  • მცნება მეშვიდე: არა იმრუშო.
  • მცნება მერვე: არა იპარო.
  • მცნება მეცხრე: არა ცილი-სწამო მოყუასსა შენსა წამებითა ცრუჲთა.
  • მცნება მეათე: არა გული გითქუმიდეს ცოლისათჳის მოყუასისა შენისა, არა გული გითქუმიდეს სახლისათჳის მოყუასისა შენისა, არცა ყანისა მისისა, არცა კარაულისა მისისა, არცა ყოვლისა საცხოვარისა მისისა, არცა ყოვლისა მისთჳის, რაჲცა იყოს მოყუასისა შენისა.

Les Dix Commandements de Marc-Alain Ouaknin
უფალმა ყოველი დროის ადამიანებს მარადიული მცნებები მისცა, იგი კაცობრიობას მოსე წინასწარმეტყველის მეშვეობით მიეცა, მას კი უშუალოდ ღვთისგან გადაეცა. მას შემდეგ ეს მცნებები სავალდებულო გახდა ყოველი ადამიანისათვის. ამიტომ ბუნებრივია, რომ ამ მცნებების სიძველე არ ნიშნავს, რომ ისინი მოძველდა. ეს მცნებები მარადიულია. როგორც საუკუნეების წინ იყო ამ მცნებების ყოველი სიტყვა შესასრულებელი, მისაღები და აუცილებლად გასათვალისწინებელი, ასევე დღესაც და მარადჟამს მომავალშიც. ათივე მცნება მარადიული მცნებაა, რომლებიც მარადიულად არის შესასრულებელი და ყოველმა ადამიანმა აუცილებლად უნდა დაიცვას. ბუნებრივია, თითოეულმა ქრისტიანმა კარგად უნდა იცოდეს ყოველი მცნების აზრი და არსი. მიუხედავად იმისა, რომ უფლის განკაცების შემდეგ უფალმა ახალი აღთქმის მოძღვრება მოიტანა, ეს არ ნიშნავს, რომ მან მოსეს ათი მცნება გააუქმა. ათი მცნება უფლის ქადაგებით არ გაუქმებულა, პირიქით, იგი უფრო განმტკიცდა, კაცობრიობას სახარებისეულად კიდევ უფრო ნათლად განემარტა. სწორედ ეს ათი მცნება ყოველი ქრისტიანისათვის სავალდებულოა. ამიტომ ჩვენ თითოეული ამ მცნების აზრი და მნიშვნელობა უნდა ვიცოდეთ. - See more at: http://www.orthodoxy.ge/sakhli/10mtsneba.htm#sthash.KujJ4RGo.dpuf

ფილოსოფიის დოქტორი და ამავე დროს რაბინი, პარიზის ებრაულ კვლევათა ცენტრის დირექტორი მარკ-ალენ უაკნა  //დაიბადა 1957 წ.//, ათი მცნება,პარიზი, 1999. გთავაზობთ ამ უდავოდ საინტერესო წიგნის ფრაგმენტების თარგმანს ფრანგულიდან.

 

 

  _________________________________________________________________

            ბარემ ესეც:  ამ 7 ცოდვის ჩამდენს ელის ჯოჯოხეთი

 

            ქრისტიანის აზრით არის 7 მომაკვდინებელი ცოდვა რომელთა რეგულარულად ჩადენა ბიძგს აძლევს გაცილებით უფრო მძიმე ცოდვების ჩადენას და ამიტომ სული ვარდება ჯოჯოხეთში. ეს ცოდვები არ ეფუძნება ბიბლიურ ტექსტებს და არაა ღმერთის უშუალო გამოცხადება,ისინი მოგვიანებით გაჩნდა ღვთისმეტყველთა ტექსტებში. 

 

             თავიდან ბერძენმა თეოლოგმა ბერმა ევაგრიუს პონტოელმა(Evagrius of Pontus) შეადგინა ადამიანის 8 ყველაზე უარესი ვნების სია. სიაში სერიოზულობის კლების რიგით იყო  ქედმაღლობა ,ამა(pride),ამაო დიდების სიყვარული ,(vainglory,ულიერი სიზარმაცე(acedia),მრისხანება (anger), მოწყენილობა,დარდი (sadness), სიხარბე (avarice), ავხორცობა (lust) და გაუმაძღრობა,ღორმუცელობა (gluttony).

        ქედმაღლობა ადამიანის ყველაზე ეგოისტური და ამიტომ ყველაზე მავნე თვისებაა. ამიტომ ის პირველია. დანარჩენ ცოდვათა ადგილიც სიაში განსაზღვრული იქნა ეგოიზმის ხარისხით.

        მე-16 საუკუნის ბოლოს რომის პაპმა გრიგოლ პირველმა დიდმა სია შეამცირა შვიდ ელემენტამდე და  ამაო დიდების სიყვარული შეიტანა ქედმაღლობაში,სულიერი სიზარმაცე[მოწყენილობაში და დარდში. მანვე სიას დაამატა შური. 

           ამჯერად ცოვათა რიგის კრიტერიუმი იყო სიყვარულისადმი დაპირისპირების ხარისხი.  ქედმაღლობა,შური,მრისხანება,მოწყენილობა-დარდი,სიხარბე, გაუმაძღრობა და ავხორცობა// ე.ი. ქედმაღლობა ყველაზე მეტად უპირისპირდება სიყვარულს და ამიტომაა პირველი//.

           მოგვიანო ხანის ქრისტიანი თეოლოგები //კერძოდ თომა აქვინელი// აკრიტიკებდნენ მომაკვდინებელ ცოდვათა სწორედ ასეთ რიგს მაგრამ ის იქცა ძირითადად და მოქმედებს დღემდე. ერთადერთი ცვლილება მოხდა მე-17 საუკუნეში. მოწყენილების ცნება შეცვალეს სიზარმაცის (sloth) ცნებით.

 

             ამ სიას უპირატესად ქმნიდნენ და ხვეწდნენ კათოლიკეები, მაგრამ ის ალბათ მართლმადიდებლებისთვისაც საინტერესოა.

 

        ქედმაღლობა, ამაო დიდების სიყვარული,Pride, vanity. საკუთარი შესაძლებლობების მეტისმად რწმენა რაც ეწინააღმდეგება ღმერთის დიდებას. ითვლება ცოდვად რომლისგანაც მოდის ყველა დანარჩენი ცოდვა.

შური,Envy.
 სხვისი თვისებების,სტატუსის,შესაძლებლობების ან მდგომარეობის სურვილი. არის მეათე ქრისტიანული მცნების პირდაპირი დარღვევა.


განრისხება,Anger, wrath.ძლიერი აღშფოთების გრძნობა,უპირისპირდება სიყვარულს.



სიზარმაცე,უსაქმურობა,მოწყენილობა.Sloth, acedia, sadness.თავის არიდება ფიზიკური თუ სულიერი სამუშაოსთვის.

ანგარება,სიხარბე,სიძუნწე.Greed, covetousness, avarice.სულიერის უგულვებელყოფით მატერიალური სიმდიდრის,მოხვეჭის სურვილი.



ავხორცობა,ჟინი,აღვირახსნილობა,გარყვნილება, похоть, распутство.Lust.ხორციელ სიამოვნებათა ჟინიანი სურვილი.

ყველაზე მავნებლად ერთმნიშვნელოვნად ითვლება ქედმაღლობა.


ეხლა მივხედოთ მარკ-ალან უაკნას წიგნს.


 Марк Шагал. Моисей получает Десять Заповедей. 1956
 მარკ შაგალი,მოსე იღებს ათ მცნებას,1956.



3500 წლის წინ, ეგვიპტიდან ებრაელთა გასვლიდან მესამე თვეს მოხდა ბიბლიური მოთხრობის ცენტრალური მოვლენა. მოხდა თორას გამოცხადება. 

         ის გამოიხატა ღმერთის და მისი ხალხის ალიანსით,კავშირით. ღმერთმა ხალხს უძღვნა ათი მცნება,ათი სიტყვა ან კიდევ დეკალოგი.

          ღმერთმა ეს სიტყვები,მცნებები გაამჟღავნა სინას მთაზე,გადასცა მოსეს ქვის ფილებზე დაწერილი მცნებები. ბიბლიის ტექსტი ლაპარაკობს ასევე "მოწმობის ფილებზე",  "ალიანსის,კავშირის ფილებზე".

 ამ ფილებზე წარმოდგენილია არაჩვეულებრივად მარტივი ეთიკა. ის პირველ რიგში იყო ებრაელების,შემდეგ ბიბლიური აზრით უშუალოდ თუ ირიბად შთაგონებული ხალხების,სახარების მეშვეობოთ ქრისტიანების,
და ბოლოს  ადამიანის უფლებებიანი საეროდ წოდებული მორალის თანამედროვეობის სახელმძღვანელო....

        კითხვისას მნიშვნელობა აქვს ენას.
   ბიბლია ებრაულადაა დაწერილი და ამას აქვს მნიშვნელოვანი შედეგები. 

           ჩვენ არ ვხედავთ სამყაროს ისეთს როგორიც ის არის. ჩვენ მას ვხედავთ ერთი ან მრავალი ინტერპრეტაციის თანახმად.

       სამყარო გამოითქმება და აღიქმება ყოველი ენის ხმოვანი და გრამატიკული თავისებურებებით. 

        ყოველი ენის თავისებურება გავლენას ახდენს სამყაროს აღქმაზე. 

          ყოველი ენა და ყოველი დამწერლობა არის სამყაროსთვის მნიშვნელობის მიცემის განსაკუთრებული მანერა.

       ამიტომაა რომ ბიბლია ებრაულად წარმოგვიდგენს მოულოდნელ და საოცრად მდიდარ,მოულოდნელად ახალ სამყაროს.

  ტექსტებს უდგებიან სტრუქტურალისტურად,
სიტყვასიტყვით,ფსიქოლოგიურად,
ანტროპოლოგიურად,პოლიტიკურად.

 მაგრამ ყველაზე მნიშვნელოვანი უეჭველად არის ისტორიული მიდგომა.

       არადა ისტორიული მიდგომა უპირისპირდება ეგზისტენციალურ მიდგომას.

         ისტორია აუცილებელია. მის გარეშე ტექსტის მრავალი ელემენტი ჩვენთვის გაუგებარი,მეტიც,მიუწვდომელი იქნებოდა. 

მაგრამ ეს ისტორიული მიდგომა წარსულს უყურებს როგორც მხოლოდ წარსული ისტორიის კუთვნილ რაღაცას.

     ისტორიკოსი ცდილობს ებრაელების და მათი მეზობელი ხალხების უდაბნოში ცხოვრების გაგებას,ბიბლიის ტექსტების შედარებას ძველი მახლობელი აღმოსავლეთის ტექსტებთან,
დადგენას იმისა იყო თუ არა მოსე ისტორიული ფიგურა. 

     ფილოლოგი დაინტერესებულია სპარსული თუ ბაბილონური ჟღერადობის სიტყვების გაშიფრვით. ამით ის აჩვენებს ებრალების და მათი მეზობელი ხალხების წეს-ჩვეულებების,
მენტალობების,მითების სიახლოვეს ან განსხვავებას. 

         მიუხედავად ამისა ისტორიკოსი იცავს დისტანციას. წარსული რჩება წარსულად და თანამედროვეობა-თანამედროვეობად. 

        ცხადია რომ ასეთი აღწერა კარიკატურაა. აქ ხაზი გავუსვით ერთ ნიშანს რათა ვაჩვენოთ წმინდა ისტორიული მიდგომის შეზღუდულობა.

          ამ მიდგომით იკარგება ტექსტის სიცოცხლის და აზრის წონა, მისი დინამიური ძალა.მისი ეგზისტენციალური ძალა მისი დროისთვის და დღეს ჩვენთვის.

                კითხვა სიცოცხლისთვის:

    ეგზისტენციალური მიდგომა ეფუძნება იდეას რომლის თანახმადაც ყოველმა ეპოქამ თავისთვის უნდა განმარტოს გადაცემული ტექსტი. 

         ტექსტის აზრი არაა დამოკიდებული ისეთ ფაქტორებზე როგორებიცაა ავტორი და მისი პირველი მკითხველი,სოციალური,
კულტურული,ეკონომიკური...კონტექსტი,ყოველ შემთხვევაში ამით არ ამოიწურება. 

          ტექსტის აზრი მუდამ მეტია მის ავტორზე. მკითხველის გაგება მუდამ შემოქმედებითი მიდგომაა.

          ლაპარაკია სხვანაირად გაგებაზე და არა უკეთესად გაგებაზე....მკითხველი მუდამ უნდა გასცდეს ტექსტს რათა მივიდეს საკუთარ ტექსტთან. ამ შემოქმედებითი კითხვით მკითხველი ნამდვილად იბადება თავისთვის და სხვისთვის.

             ყოველი ადამიანი არის ახალი და მნიშვნელოვანი:

....

   ამას შესანიშნავად ამბობს მარტინ ბუბერი:

    "ყოველი ადამიანის უპირველესი ამოცანაა მისი უნიკალური,უპრეცენდენტო და მუდამ განუახლებელი  შესაძლებლობების გნხორციელება და არა გამეორება იმისა რაც უკვე გააკეთა ვიღაც თუნდაც ჩვენზე უფრო დიდმა. 

     ეს გამოთქვა რაბი ზუსიამ ცოტა ადრე სიკვდილამდე 

            საიქიოში არ შემეკითხებიან თუ რატომ არ ვიყავი მოსე,იქ შემეკითხებიან თუ რატომ არ ვიყავი ზუსია."

               შიში და სიყვარული:

       



             


-------------------------------------------------------------------------------




 

Семь смертных грехов и десять заповедей

Станислав Огрызков, 09.03.2005


Семь смертных грехов

Смертных грехов в христианском учении насчитывается семь, а называются они так потому, что, несмотря на свою, казалось бы, безобидность, при регулярном занятии ими приводят к гораздо более тяжким грехам и, следовательно, к гибели бессмертной души, попадающей в ад. Смертные грехи не основываются на библейских текстах и не являются прямым откровением Бога, они появились в текстах богословов позднее.
Сначала греческий монах-теолог Эвагриус из Понта (Evagrius of Pontus) составил список из восьми худших человеческих страстей. Ими были (в порядке убывания серьёзности): гордыня (pride), тщеславие (vainglory), духовная леность (acedia), гнев (anger), уныние (sadness), алчность (avarice), сладострастие (lust) и чревоугодие (gluttony). Порядок в этом списке определялся степенью ориентации человека на себя, на своё эго (то есть гордыня – это самое эгоистическое свойство человека и поэтому самое вредное).
В конце VI века папа Римский Григорий I Великий сократил список до семи элементов, внеся понятие тщеславия в гордыню, духовную леность – в уныние, а также добавив новое – зависть (envy). Список был чуть переупорядочен, на этот раз по критерию противопоставления любви: гордыня, зависть, гнев, уныние, алчность, чревоугодие и сладострастие (то есть гордыня более прочих противостоит любви и поэтому является самой вредной).
Более поздние христианские теологи (в частности, Фома Аквинский) возражали против именно такого порядка смертных грехов, однако именно он стал основным и действует по сей день. Единственным изменением в списке папы Григория Великого стала замена в XVII веке понятия уныние на леность (sloth). Также см. краткую историю греха (на английском языке).
Вследствие того, что в составлении и доработке списка семи смертных грехов принимали активное участие представители преимущественно католической церкви, смею предположить, что это не применимо к церкви православной и тем более к другим религиям. Однако я считаю, что вне зависимости от конфессий и даже для атеистов этот список будет полезен. Его действующий вариант резюмируется в следующей таблице.
Название и синонимы Англ. Пояснение Заблуждения
1 Гордыня, гордость (в значении «высокомерие» или «спесь»), тщеславие. Pride,Pride, vanity. vanity. Чрезмерная вера в собственные возможности, вступающая в противоречие с величием Господа. Считается грехом, от которого происходят все прочие. Гордость (в значении «чувство собственного достоинства» или «чувство удовлетворения от чего-либо»).
2 Зависть. Envy. Желание чужих свойств, статуса, возможностей или ситуации. Является прямым нарушением десятой христианской заповеди (см. ниже). Тщеславие (исторически оно было включено в понятие гордыни), ревность.
3 Гнев. Anger, wrath. Противопоставляемое любви чувство сильного возмущения, негодования. Месть (хотя она без гнева не обходится).
4 Леность, лень, праздность, уныние. Sloth, acedia, sadness. Избегание физической и духовной работы.
5 Алчность, жадность, скупость, сребролюбие. Greed, covetousness, avarice. Желание материального богатства, жажда наживы, с игнорированием духовного.
6 Чревоугодие, обжорство, чревонеистовство. Gluttony. Несдерживаемое желание потреблять больше, чем того требуется.
7 Сладострастие, блуд, похоть, распутство. Lust. Страстное желание плотских удовольствий.
Самым вредным из них однозначно считается гордыня. В то же время ставится под сомнение принадлежность некоторых пунктов этого списка к грехам (например, чревоугодие и похоть). А согласно одному социологическому опросу, «популярность» смертных грехов выглядит следующим образом (в порядке убывания): гнев, гордыня, зависть, чревоугодие, сладострастие, леность и алчность.
Интересной может показаться статья «7 смертных грехов и здоровье», рассматривающая влияние этих грехов на человеческий организм с точки зрения современной науки. Ну и, конечно, дело не могло обойтись без «научного» оправдания тех природных свойств человеческой натуры, которые попали в список наиболее худших.

______________________________________________________________________________


ათი მცნება

უფალმა ყოველი დროის ადამიანებს მარადიული მცნებები მისცა, იგი კაცობრიობას მოსე წინასწარმეტყველის მეშვეობით მიეცა, მას კი უშუალოდ ღვთისგან გადაეცა. მას შემდეგ ეს მცნებები სავალდებულო გახდა ყოველი ადამიანისათვის. ამიტომ ბუნებრივია, რომ ამ მცნებების სიძველე არ ნიშნავს, რომ ისინი მოძველდა. ეს მცნებები მარადიულია. როგორც საუკუნეების წინ იყო ამ მცნებების ყოველი სიტყვა შესასრულებელი, მისაღები და აუცილებლად გასათვალისწინებელი, ასევე დღესაც და მარადჟამს მომავალშიც. ათივე მცნება მარადიული მცნებაა, რომლებიც მარადიულად არის შესასრულებელი და ყოველმა ადამიანმა აუცილებლად უნდა დაიცვას. ბუნებრივია, თითოეულმა ქრისტიანმა კარგად უნდა იცოდეს ყოველი მცნების აზრი და არსი. მიუხედავად იმისა, რომ უფლის განკაცების შემდეგ უფალმა ახალი აღთქმის მოძღვრება მოიტანა, ეს არ ნიშნავს, რომ მან მოსეს ათი მცნება გააუქმა. ათი მცნება უფლის ქადაგებით არ გაუქმებულა, პირიქით, იგი უფრო განმტკიცდა, კაცობრიობას სახარებისეულად კიდევ უფრო ნათლად განემარტა. სწორედ ეს ათი მცნება ყოველი ქრისტიანისათვის სავალდებულოა. ამიტომ ჩვენ თითოეული ამ მცნების აზრი და მნიშვნელობა უნდა ვიცოდეთ.

1. მე ვარ უფალი ღმერთი შენი, და არა იყვნენ შენდა ღმერთნი უცხონი, ჩემსა გარეშე. (განმარტება)
2. არა ჰქმნე თავისა შენისა კერპი, არცა ყოვლადვე მსგავსი, რაოდენი არს ცათა შინა ზე, და რაოდენი არს ქვეყანასა ზედა ქვე, და რაოდენი არს წყალთა შინა ქვეშე ქვეყანისა: არა თაყვანი-სცე მათ, არცა მსახურებდე მათ.
3. არა მოიღო სახელი უფლისა ღვთისა შენისა ამაოსა ზედა. (განმარტება)
4. მოიხსენე დღე იგი შაბათი და წმიდა-ჰყავ იგი: ექვს დღე იქმოდე, და ჰქმნე მათ შინა ყოველივე საქმე შენი, ხოლო დღე იგი მეშვიდე შაბათი არს უფლისა ღვთისა შენისა.
5. პატივ-ეც მამასა შენსა და დედასა შენსა, რათა კეთილი გეყოს შენ და დღეგრძელ იყო ქვეყანასა ზედა.
6. არა კაც-ჰკლა.
7. არ იმრუშო. (განმარტება)
8. არ იპარო. (განმარტება)
9. არა ცილი-სწამო მოყვასსა შენსა წამებითა ცრუითა.
10. არა გული გითქმიდეს ცოლისათვის მოყვასისა შენისა, არა გული გითქმიდეს სახლისათვის მოყვასისა შენისა, არცა ყანისა მისისა, არცა კარაულისა მისისა, არცა ყოვლისა საცხოვარისა მისისა, არცა ყოვლისა მისთვის, რაიცა იყვეს მოყვასისა შენისა.
- See more at: http://www.orthodoxy.ge/sakhli/10mtsneba.htm#sthash.NEQYrF6R.dpuf

ათი მცნება

უფალმა ყოველი დროის ადამიანებს მარადიული მცნებები მისცა, იგი კაცობრიობას მოსე წინასწარმეტყველის მეშვეობით მიეცა, მას კი უშუალოდ ღვთისგან გადაეცა. მას შემდეგ ეს მცნებები სავალდებულო გახდა ყოველი ადამიანისათვის. ამიტომ ბუნებრივია, რომ ამ მცნებების სიძველე არ ნიშნავს, რომ ისინი მოძველდა. ეს მცნებები მარადიულია. როგორც საუკუნეების წინ იყო ამ მცნებების ყოველი სიტყვა შესასრულებელი, მისაღები და აუცილებლად გასათვალისწინებელი, ასევე დღესაც და მარადჟამს მომავალშიც. ათივე მცნება მარადიული მცნებაა, რომლებიც მარადიულად არის შესასრულებელი და ყოველმა ადამიანმა აუცილებლად უნდა დაიცვას. ბუნებრივია, თითოეულმა ქრისტიანმა კარგად უნდა იცოდეს ყოველი მცნების აზრი და არსი. მიუხედავად იმისა, რომ უფლის განკაცების შემდეგ უფალმა ახალი აღთქმის მოძღვრება მოიტანა, ეს არ ნიშნავს, რომ მან მოსეს ათი მცნება გააუქმა. ათი მცნება უფლის ქადაგებით არ გაუქმებულა, პირიქით, იგი უფრო განმტკიცდა, კაცობრიობას სახარებისეულად კიდევ უფრო ნათლად განემარტა. სწორედ ეს ათი მცნება ყოველი ქრისტიანისათვის სავალდებულოა. ამიტომ ჩვენ თითოეული ამ მცნების აზრი და მნიშვნელობა უნდა ვიცოდეთ.

1. მე ვარ უფალი ღმერთი შენი, და არა იყვნენ შენდა ღმერთნი უცხონი, ჩემსა გარეშე. (განმარტება)
2. არა ჰქმნე თავისა შენისა კერპი, არცა ყოვლადვე მსგავსი, რაოდენი არს ცათა შინა ზე, და რაოდენი არს ქვეყანასა ზედა ქვე, და რაოდენი არს წყალთა შინა ქვეშე ქვეყანისა: არა თაყვანი-სცე მათ, არცა მსახურებდე მათ.
3. არა მოიღო სახელი უფლისა ღვთისა შენისა ამაოსა ზედა. (განმარტება)
4. მოიხსენე დღე იგი შაბათი და წმიდა-ჰყავ იგი: ექვს დღე იქმოდე, და ჰქმნე მათ შინა ყოველივე საქმე შენი, ხოლო დღე იგი მეშვიდე შაბათი არს უფლისა ღვთისა შენისა.
5. პატივ-ეც მამასა შენსა და დედასა შენსა, რათა კეთილი გეყოს შენ და დღეგრძელ იყო ქვეყანასა ზედა.
6. არა კაც-ჰკლა.
7. არ იმრუშო. (განმარტება)
8. არ იპარო. (განმარტება)
9. არა ცილი-სწამო მოყვასსა შენსა წამებითა ცრუითა.
10. არა გული გითქმიდეს ცოლისათვის მოყვასისა შენისა, არა გული გითქმიდეს სახლისათვის მოყვასისა შენისა, არცა ყანისა მისისა, არცა კარაულისა მისისა, არცა ყოვლისა საცხოვარისა მისისა, არცა ყოვლისა მისთვის, რაიცა იყვეს მოყვასისა შენისა.
- See more at: http://www.orthodoxy.ge/sakhli/10mtsneba.htm#sthash.NEQYrF6R.dpuf

ათი მცნება

უფალმა ყოველი დროის ადამიანებს მარადიული მცნებები მისცა, იგი კაცობრიობას მოსე წინასწარმეტყველის მეშვეობით მიეცა, მას კი უშუალოდ ღვთისგან გადაეცა. მას შემდეგ ეს მცნებები სავალდებულო გახდა ყოველი ადამიანისათვის. ამიტომ ბუნებრივია, რომ ამ მცნებების სიძველე არ ნიშნავს, რომ ისინი მოძველდა. ეს მცნებები მარადიულია. როგორც საუკუნეების წინ იყო ამ მცნებების ყოველი სიტყვა შესასრულებელი, მისაღები და აუცილებლად გასათვალისწინებელი, ასევე დღესაც და მარადჟამს მომავალშიც. ათივე მცნება მარადიული მცნებაა, რომლებიც მარადიულად არის შესასრულებელი და ყოველმა ადამიანმა აუცილებლად უნდა დაიცვას. ბუნებრივია, თითოეულმა ქრისტიანმა კარგად უნდა იცოდეს ყოველი მცნების აზრი და არსი. მიუხედავად იმისა, რომ უფლის განკაცების შემდეგ უფალმა ახალი აღთქმის მოძღვრება მოიტანა, ეს არ ნიშნავს, რომ მან მოსეს ათი მცნება გააუქმა. ათი მცნება უფლის ქადაგებით არ გაუქმებულა, პირიქით, იგი უფრო განმტკიცდა, კაცობრიობას სახარებისეულად კიდევ უფრო ნათლად განემარტა. სწორედ ეს ათი მცნება ყოველი ქრისტიანისათვის სავალდებულოა. ამიტომ ჩვენ თითოეული ამ მცნების აზრი და მნიშვნელობა უნდა ვიცოდეთ.

1. მე ვარ უფალი ღმერთი შენი, და არა იყვნენ შენდა ღმერთნი უცხონი, ჩემსა გარეშე. (განმარტება)
2. არა ჰქმნე თავისა შენისა კერპი, არცა ყოვლადვე მსგავსი, რაოდენი არს ცათა შინა ზე, და რაოდენი არს ქვეყანასა ზედა ქვე, და რაოდენი არს წყალთა შინა ქვეშე ქვეყანისა: არა თაყვანი-სცე მათ, არცა მსახურებდე მათ.
3. არა მოიღო სახელი უფლისა ღვთისა შენისა ამაოსა ზედა. (განმარტება)
4. მოიხსენე დღე იგი შაბათი და წმიდა-ჰყავ იგი: ექვს დღე იქმოდე, და ჰქმნე მათ შინა ყოველივე საქმე შენი, ხოლო დღე იგი მეშვიდე შაბათი არს უფლისა ღვთისა შენისა.
5. პატივ-ეც მამასა შენსა და დედასა შენსა, რათა კეთილი გეყოს შენ და დღეგრძელ იყო ქვეყანასა ზედა.
6. არა კაც-ჰკლა.
7. არ იმრუშო. (განმარტება)
8. არ იპარო. (განმარტება)
9. არა ცილი-სწამო მოყვასსა შენსა წამებითა ცრუითა.
10. არა გული გითქმიდეს ცოლისათვის მოყვასისა შენისა, არა გული გითქმიდეს სახლისათვის მოყვასისა შენისა, არცა ყანისა მისისა, არცა კარაულისა მისისა, არცა ყოვლისა საცხოვარისა მისისა, არცა ყოვლისა მისთვის, რაიცა იყვეს მოყვასისა შენისა.
- See more at: http://www.orthodoxy.ge/sakhli/10mtsneba.htm#sthash.NEQYrF6R.dpuf

ათი მცნება

უფალმა ყოველი დროის ადამიანებს მარადიული მცნებები მისცა, იგი კაცობრიობას მოსე წინასწარმეტყველის მეშვეობით მიეცა, მას კი უშუალოდ ღვთისგან გადაეცა. მას შემდეგ ეს მცნებები სავალდებულო გახდა ყოველი ადამიანისათვის. ამიტომ ბუნებრივია, რომ ამ მცნებების სიძველე არ ნიშნავს, რომ ისინი მოძველდა. ეს მცნებები მარადიულია. როგორც საუკუნეების წინ იყო ამ მცნებების ყოველი სიტყვა შესასრულებელი, მისაღები და აუცილებლად გასათვალისწინებელი, ასევე დღესაც და მარადჟამს მომავალშიც. ათივე მცნება მარადიული მცნებაა, რომლებიც მარადიულად არის შესასრულებელი და ყოველმა ადამიანმა აუცილებლად უნდა დაიცვას. ბუნებრივია, თითოეულმა ქრისტიანმა კარგად უნდა იცოდეს ყოველი მცნების აზრი და არსი. მიუხედავად იმისა, რომ უფლის განკაცების შემდეგ უფალმა ახალი აღთქმის მოძღვრება მოიტანა, ეს არ ნიშნავს, რომ მან მოსეს ათი მცნება გააუქმა. ათი მცნება უფლის ქადაგებით არ გაუქმებულა, პირიქით, იგი უფრო განმტკიცდა, კაცობრიობას სახარებისეულად კიდევ უფრო ნათლად განემარტა. სწორედ ეს ათი მცნება ყოველი ქრისტიანისათვის სავალდებულოა. ამიტომ ჩვენ თითოეული ამ მცნების აზრი და მნიშვნელობა უნდა ვიცოდეთ.

1. მე ვარ უფალი ღმერთი შენი, და არა იყვნენ შენდა ღმერთნი უცხონი, ჩემსა გარეშე. (განმარტება)
2. არა ჰქმნე თავისა შენისა კერპი, არცა ყოვლადვე მსგავსი, რაოდენი არს ცათა შინა ზე, და რაოდენი არს ქვეყანასა ზედა ქვე, და რაოდენი არს წყალთა შინა ქვეშე ქვეყანისა: არა თაყვანი-სცე მათ, არცა მსახურებდე მათ.
3. არა მოიღო სახელი უფლისა ღვთისა შენისა ამაოსა ზედა. (განმარტება)
4. მოიხსენე დღე იგი შაბათი და წმიდა-ჰყავ იგი: ექვს დღე იქმოდე, და ჰქმნე მათ შინა ყოველივე საქმე შენი, ხოლო დღე იგი მეშვიდე შაბათი არს უფლისა ღვთისა შენისა.
5. პატივ-ეც მამასა შენსა და დედასა შენსა, რათა კეთილი გეყოს შენ და დღეგრძელ იყო ქვეყანასა ზედა.
6. არა კაც-ჰკლა.
7. არ იმრუშო. (განმარტება)
8. არ იპარო. (განმარტება)
9. არა ცილი-სწამო მოყვასსა შენსა წამებითა ცრუითა.
10. არა გული გითქმიდეს ცოლისათვის მოყვასისა შენისა, არა გული გითქმიდეს სახლისათვის მოყვასისა შენისა, არცა ყანისა მისისა, არცა კარაულისა მისისა, არცა ყოვლისა საცხოვარისა მისისა, არცა ყოვლისა მისთვის, რაიცა იყვეს მოყვასისა შენისა.
- See more at: http://www.orthodoxy.ge/sakhli/10mtsneba.htm#sthash.NEQYrF6R.dpuf

Комментариев нет:

Отправить комментарий